سفر بدون وسواس اضافه


 

نويسنده : آناهيتا درود يان




 
اقامت در سفر حتما نبايد در مجهزترين و بهترين اقا متگاه ها باشد گا هي در چادر خيلي بيشتر از هتل هاي چند ستاره خوش مي گذرد.
روان شناسان معتقد ند يكي از بهترين راه ها براي بهبود سلامت روح و روان اين است كه هر چند وقت يك بار به سفر برويد . سفر كرد ن كسالت و رخوت را از زند گي شما دور مي كند و مي توانيد انرژي از د ست رفته تان را بازسازي كنيد . در خيلي از نقاط د نيا مرد م بار در آمد متوسط و كم هم برنامه هاي مرتبي براي مسافرت دارند. بنابراين حتما لازم نيست تا جزو قشر پردرآمد جامعه باشيد تا از سفر كرد ن لذت ببريد . به هر حال اين روزها فصل سفرهاي تابستاني است و خيلي از مرد م در حال برنامه ريزي براي سفرهاي داخلي و خارجي هستند. با وجود اين پينشهاد اين است كه براي بالا برد ن آرامش و كا هش استرس هاي دروني به طبيعت گردي هم فكر كنيد. مي توانيد يك سفر يك روزه به يكي از پارك هاي جنگلي يا محيط هاي سبز خارج از شهر ترتيب د هيد يا اينكه اگر امكانات و لوازم مورد نياز را به همراه داريد چند روز چادر بزنيد . مي توانيد با تعداد ي از اقوام يا دوستان برنامه ريزي كنيد تا اين سفر دسته جمعي بيشت به شما خوش بگذرد . سفرهاي طبيعي يك انتخاب متفاوتند كه مي توانند كم هزينه و مفرح باشند. به شرط اينكه وسايل لازم را همراه داشته باشيد و حرفه اي تر به سفر برويد.

سفر بدون استرس
 

براي اينكه سفري آرام و بد ون استرس را سپري كنيد اين توصيه ها را بدانيد:
* برنامه ريزي در سفر حرف اول را مي زند . از سفرهاي عجولانه و غير منتظره بپرهيزيد . حتي اگر قرار است سفر يك روزه اي داشته باشيد باز هم حداقل از چند روز قبل برنامه اي ترتيب د هيد تا با آرامش از در خانه بيرون برويد.
* براي اينكه هيچ وسيله اي را از قلم نيندازيد همه آنها را روي كاغذ يا د داشت كنيد. قبل از آنكه از خانه خارج شو يد همه را كنترل كنيد تا در اواسط مسير به د ليل جا گذاشتن يكي از وسايل ضروري مجبور به بازگشت نشويد.
* زماني را به بازي يا فعاليت در محيط طبيعي اختصاص د هيد تا انرژي شما تخليه شود . كمي بخند يد و بازي هاي د سته جمعي ترتيب د هيد .

چادري براي چند نفر
 

براي شروع يك سفر كوتا ه يكي از وسايل مورد نياز چادرهاي مسافرتي هستند. اين چادرها انواع مختلفي دارند

چادرهاي ميله اي
 

اين چادر هاي همان هايي هستند كه وقتي آنها را جمع مي كنيد، شبيه يك صفحه دايره اي شكل مي شوند. ظاهر زيبايي دارند اما هنگام خريد فقط به شكل و شمايل آنها توجه نكنيد. واقعيت اين است كه جمع كرد ن اين چادرها كار دشواري است . شايد فروشند ه در يك چشم به هم زد ن چادر را به سرعت جمع كند و شما هم با اين تصور كه كار ساد ه اي است آن را بخريد و براي يك سفر دسته جمعي آماد ه شويد اما مشكل از جايي شروع مي شود كه شما مانند آن فروشند ه روزي د ه ها بار آن چادر را باز و بسته نمي كنيد. در نتيجه ممكن است جمع كرد ن آن براي شما به يكي از سخت ترين كارهاي روي كره زمين تبد يل شود و بعد از كلي تلاش موفق نشويد به تنهايي آن را جمع كنيد . در اين صورت يا چادر را همان جا رها مي كنيد و عطاي آن را به لقا يش مي بخشيد يا اينكه بعد از كلي تلاش موفق مي شويد چادر را سر جاي اولش قرار د هيد و بعد از رسيد ن به خانه هم ان را به گوشه اي از انباري خانه تان تبعيد مي كنيد.
شا يد هم پشتكار و علاقه شما به سفر با اين چادر آن قدر زيا د باشد كه براي جمع كرد ن چادر حسابي تمرين كنيد . به هر حال انجام اين كار به اصطلاح قلقي دارد كه تا آن را خوب ياد نگرفته ايد بهتر است به سراغ خريد شان نرويد ، به تمام حركات د ست فروشند ه خوب د قت كنيد و از او ب خواهيد چند بار چادر را برايتان جمع كند تا روش كار را خوب ياد بگيريد . با كمي صبر و حوصله و البته حواس جمع مي توانيد از عهد ه بستن اين چادرها برآييد . قيمت متوسط اين چادرها بر حسب تعداد نفرات از 30 تا 70 هزار تومان در نوسان است .

ستون هاي فنري
 

اين چادرها شامل تعدادي ميله فنري شكل هستند كه ستون هاي چادر محسوب مي شوند . وقتي مي خواهيد چادر را بر پا كنيد اين فنرها را از داخل شيارهاي مخصوصي عبور مي د هيد و چادر را به ساد گي سوار مي كنيد. در اين چادرها ميله هاي فنري شكل كاملا از پارچه جدا مي شوند و به همين دليل حمل ونقل و همين طور باز و بسته كرد ن آنها نسبت به مد ل قبلي كم درد سرتر است . براي خريد اين چادرها بر حسب اندازه و كيفيت بايد حدود 50 تا 80 هزار تومان هزينه كنيد.

يك مد ل خانواد گي
 

در چادرهاي خانواد گي د يواره اي وجود دارد كه داخل چادر را به دو بخش تقسيم مي كند. اين ديواره زيپ دار است ودر صورت لزوم مي تواند به يك چادر يكسره تبد يل شود. به هر حال اگر مي خواهيد با دو خانواد ه در يك چادر اقامت كنيد چادرهاي خانوادي را شريكي بخريد و هزينه سفرهاي كوتاه را ارزان تر تمام كنيد.قيمت اين چادرها ها حدود 110 هزار تومان است .

با سايبان و پشه بند
 

براي اقامت در محيط هاي طبيعي بايد خود تان را براي مشاهد ه هر نوع حشره موذ ي و غير موذ ي د يگر آماد ه كنيد . اگر مي خواهيد از نيش آنها در امان بمانيد بهتر است براي خريد چادر كمي بيشتر هزينه كنيد و در عوض چادري همراه با پشه بند بخريد . اين پشه بند ها با زيب ، باز و بسته مي شوند و شما را از گزند حشرات مصون نگه مي دارند.
گروهي از چادرها هم سايبان دارند كه نور آفتاب كمتري را به داخل چادر راه مي د هند . قيمت اين چادرها نسبت به انواع معمولي گران تر است.

نسل قديمي تر
 

قبل از اينكه چادرهاي فنري و ميله اي به بازار بيايند علاقه مندان به سفرهاي طبيعي چادرهاي كلبه اي را برپا مي كرد ند . براي بالا برد ن اين چادرها به تعدادي طناب و ميخ و چكش نياز بود. اگر هنوز هم مي خواهيد از اين چادرهاي پر درد سر داشته بايد بايد براي خريد يك مد ل هشت نفره فرانسوي حدود 100 هزار تومان هزينه كنيد.

چند نكته در مورد خريد چا درها
 

1-يكي از اصطلاحاتي كه در مورد خريد چادرهاي مسافرتي به كار مي رود «تك پوش و دو پوش» است . چادر تك پوش فقط شامل يك لايه است اما در مورد چادرهاي دو پوش لايه د يگري هم وجو دارد كه مي توانيد در هواي باراني روي لايه اول بكشيد و در نتيجه با دو لايه شد ن چادر از خيس شد ن در امان بمانيد. اگر قصد اقامت در محيط هاي باراني به ويژه شمال كشور را داريد شك نكنيد كه چادرهاي دو پوش برايتان مناسب تر هستند.
2-قبل از خريد چادر را باز كنيد و تمام بخش هاي داخلي آن را خوب كنترل كنيد. بعضي از چادرها تا دو سال ضمانت دارند.
3-هنگام خريد به سايز چادرها توجه كنيد . در بيشتر مواقع اندازه چادرها از آنچه فكر مي كنيد كوچك تر است ؛ به طور مثال اگر يك چا در 12 نفره مي خريد بايد بدانيد كه در بهترين حالت يك چادر 12 نفره مناسب آن است كه د ه نفر داخل آن بنشينند و براي خواب شش نفر فضا داشته باشد.
4-چادرهايي از جنس فايبر گلاس كيفيت و دوام خوبي دارند.

بار سفر ببنديد
 

براي اينكه سفر تابستاني شما لذت بخش تر باشد بايد امكانات اوليه را در اختيار داشته باشيد . علاوه بر چادرهاي مسافرتي اين لوازم هم به كارتان مي آ يند .

خانه اي از يخ و برف
 

در فصل تابستان يكي از مهم ترين وسايلي كه از در سفرهاي كوتا ه و بلند به كار مي آيد ، كلمن هاي پر از يخ هستند. كلمن ها ابعاد مختلفي دارند. آنهايي كه كوچك ترند براي خنك نگه داشتن آب مناسب هستند ولي مي توانيد از كلمن هاي بزرگ تر براي نگهداري غذا هاي فاسد شد ني استفاد ه كيند.
با توجه به گرماي شد يد تابستان بيشتر مواد غذايي نمي توانند بيش از دو تا سه ساعت بيرون از يخچال دوام بياورند ؛ به همين دليل اگر مي خواهيد با خود تان مواد غذايي حمل كنيد و در طول سفر غذا هم بپزيد يك كلمن پر از يخ را فراموش نكنيد . ضمن اينكه با داشتن كلمن هاي كوچك تر مي توانيد آب خنكي را زير نور شد يد آفتاب بنوشيد.

يخ خشك
 

يكي از جالب ترين محصولات براي سفرهاي تابستاني يخ هاي خشك هستند. در شرايط عادي هر وقت مي خواهيد كلمن هاي صندوقي را از يخ پر كنيد بايد به فكر خريد يخ هاي قا لبي باشيد اما يخ هاي خشك اين مشكل را حل مي كنند . اين يخ ها شامل محفظه هايي هستند كه بايد داخل آنها را پر از آب كنيد. بعد از داخل فريزر بگذاريد تا يخ بزند و سپس براي پر كرد ن كلمن از آنها استفاد ه كنيد . مزيت استفاد ه ازا ين يخ هاي خشك اين است كه بعد از آب شد ن داخل كلمن شما پر از آب نمي شود و همچنان خشك مي ماند. مي توانيد آنها را داخل فريزر قرا د هيد و دوباره از اين يخ ها استفاد ه كنيد.

حمل مواد غذايي به شيو ه مد رن
 

براي حمل و نقل بعضي از مواد غذايي مانند انواع ميوه ، سبزي و د يگر تنقلات لازم نيست كه حتما آنها را داخل يك كملن بزر گ صندوقي قرار د هيد . ضمن اينكه با بازو بسته كرد ن پياپي در كلمن صندوقي بخشي از سرماي آن از د ست مي رود. به جاي اين كه بهتر است به خريد كيف يا ساك هاي جمع و جوري فكر كنيد كه عايق حرارتي دارند و گرماي بيروني را به مواد غذايي راه نمي د هند. ضمن اينكه سبك هستند و به راحتي جمع مي شوند.

همه ظروف در يك جعبه
 

هنگام سفر حمل و نقل ظروف بزرگ چيني غير ممكن است . از سوي د يگر شايد خيلي از افراد ترجيح د هند و در ظورف يكبار مصرف غذا بخورند كه در اين صورت نيازي هم به شستن ظرف ها نيست . به هر حال غير از خريد ظروف يكبار مصرف ، انتخاب مجموعه ظروف پلاستيكي كوچك اقدام مقرون به صرفه تري است . قيمت يك سرويس 55 پارچه حدود 15 هزار تومان است . علاوه بر اينها اگر مي خواهيد سرويس سفر شما كمي شيك تر باشد به سراغ انواع سبد ها يا كيف هايي برويد كه همه ظروف مورد نياز شما را به همراه دارند. گروهي از اين كيف ها كوله اي هستند و براي پيمود ن مسافت هاي طولاني تر به كار مي آيند.

وسايل پخت و پز
 

در گذشته بيشتر مردم از گازهاي پيك نيكي به عنوان وسيله پخت و پز مسافرتي استفاد ه مي كرد ند اما امروزه اين گازهاي پيك نيكي كه با گاز طبيعي پر مي شد ند تقريبا منسوخ شد ه اند. بعضي از مد ل هاي موجود در بازار شامل اجاق گازهاي كوچكي هستند كه با كپسول هاي گاز يكبار مصرف كار مي كنند.
يكي ديگر از مدل هاي موجود در بازار اجاق گاز مسافرتي سه گانه سوز است . اين اجاق گازها به كپسول گاز يكبار مصرف ، سيلندر گاز شهري و همين طور گاز مايع شهري متصل مي شوند و در بخش هاي مختلف سفر بر حسب امكانا تتان قابل استفاد ه هستند.

بشين ، پاشو، بخند
 

بعضي از پارك هاي جنگلي امكاناتي را براي مسافران تدارك د يد ه اند كه از جمله آنها ميز و صند لي هاي سيماني يا چوبي است . اما چنين امكاناتي معمولا محدود هستند و در زمان هايي كه ترافيك مسافران به اوج مي رسد ، جوابگوي حجم مرد م علاقه مند به گرد ش و تفريح نيستند. بنابراين اگر مي خواهيد جاي راحت و تميزي داشته باشيد و از آفتاب تند و تيز هم در امان بمانيد ، ميز و صند لي هاي تاشو بخريد كه يك چتر رنگي هم دارند.

جايي براي يك يا چند نفر
 

صند لي هاي كوچك يكنفره هم يكي از وسايلي هتسند كه مي توانيد در همه روزهاي سال يكي از آنها در صندوق عقب ماشين داشته باشيد و هر وقت لازم شد ، از آنها استفاد ه كنيد. بعضي از مد ل هاي تاشو دسته دارند و حتي مي توانيد به آنها تكيه د هيد و ليوان چايتان را داخل جايي كه در دسته صند لي تعبيه شد ه ، قرار د هيد . اگر اضافه وزن داريد هم نگران نباش، اين صند لي ها برخلاف ظاهرشان در برابر فشارهاي زياد مقاومت خوبي دارند.

روشنايي در سفر
 

در تاريكي شب هيچ وسيله اي به اندازه چراغ هاي شارژي سفر شما را نوراني نمي كنند. پس يك ياز آنهارا تهيه كنيد و از بابت تاريك شد ن هوا هنگام اقامت در محيط هاي طبيعي نگراني نداشته باشيد.

هشدار براي سفرهاي تابستاني
 

اگر مي خواهيد يك سفر به ياد ماند ني داشته باشيد و بي احتياطي خوشي سفر شما را زايل نكند بايد نكات ايمني را در نظر بگيريد. شايد بعضي از آنها را چند بار شنيد ه باشيد اما بد نيست باز هم آنها را به ياد بياوريد:
*اگر مي خوا هيد در طبيعت خارج شهر اقامت كنيد فقط به رود خانه ، كوه دشت ، درخت سايه دار و يا خوش آب و هوا بود ن منطقه اكتفا نكنيد و ايمني آن محل را هم در نظر بگيريد . جايي اقامت كنيد كه در اطراف شما خانواد ه هاي د يگري هم ساكن شد ه باشند .در اين صورت احتمال اينكه با سارقان يا افراد مشكوك مواجه شويد به حداقل مي رسد.
*حس ماجراجويي تان را كنترل كنيد و به مكان هاي پر خطر يا اعماق جنگل نزد يك نشويد .
*براي چادر زد ن مكان مناسبي را انتخاب كنيد . حاشيه رود خانه ها جاي مناسبي نيستند چون در بعضي از فصول سال امكان طغيان رود خانه ها وجود دارد . بهتر است زمين هاي مرطوب يا شيب دار را هم فراموش كنيد چون در اين زمين ها اقامت را حتي نخواهيد داشت .
*نزديك زيرانداز يا داخل چادر ، آتش روشن نكنيد يا مواد آتش زاي د يگري مانند بنزين را در نزد يكي چادر قرار ند هيد چون يكي از خطرناك ترين كارهاي ممكن است . اين نكته را به كود كان هم گوشزد كنيد.
*هميشه يك جعبه ابزار همراه داشته باشيد تا اگر مشكلي براي اتومبيل شخصي تان پيش آمد حداقل بتوانيد چند پيچ و مهره را جابه جا كنيد.
*شستن دست ها فراموش نشود. براي اين كار ژل مخصوص شست و شوي دست را به همراه داشته باشيد و از كود كان بخواهيد كه با اين شيوه دست هايشان را تميز كنند.
*مواد غذايي در هواي گرم تا حدود دو ساعت بيرون از يخچال باقي مي مانند. بعد از آن هيچ تضميني نيست كه با مصرف آنها دچار مسموميت غذايي نشويد . اين نكته را به ويژه درباره موادي كه زود فاسد مي شوند مانند سالاد الويه ، ساندويچ كالباس و... رعايت كنيد.
*براي جلوگيري از آفتاب سوختگي حتما از كرم ضد آفتاب استفاد ه كنيد . براي چادر زد ن مكاني را انتخاب كنيد كه سايه باشد و بين ساعات 12 تا 4 بعدازظهر از قرار گرفتن در نور شد يد خورشيد بپرهيزيد.
منبع:همشهري مثبت 180